Bekkenfysiotherapie

Algemeen

Mannen, vrouwen en kinderen; iedereen kan problemen krijgen rondom het bekken en de bekkenbodemspieren. Dit kan bijvoorbeeld optreden in de zwangerschap, na de bevalling, rondom de menopauze, na een buik- of prostaatoperatie, bij verzakkingen en na meerdere blaasontstekingen.

De klachten kunnen samen hangen met te sterke of te zwakke bekkenbodemspieren, veranderd toiletgedrag, activiteiten, aanwezige aandoeningen of ziekten, psychische factoren en medicijngebruik. Soms ook is de oorzaak onduidelijk. Bij de bekkenfysiotherapeut van Fysio Fit Wijchen kunt u terecht voor vragen en een optimale behandeling.

Enkele voorbeelden van bekkenklachten die veelvuldig voorkomen zijn:

• bekken- en/of lage rugpijn rond zwangerschap en bevalling (zwangerschapsgerelateerde bekkenpijn

• ongewild urineverlies tijdens inspanning (stress-incontinentie);

• plotselinge, hevige, niet te onderdrukken aandrang om te plassen (urge-incontinentie);

• ongewild verlies van ontlasting en windjes (fecale incontinentie, flatulentie);

• veelvuldig moeten plassen, ook ’s nachts (frequency)

• moeizaam kwijt kunnen van ontlasting (obstipatie) (paradoxaal persgedrag )

• klachten als gevolg van een verzakking van de blaas, baarmoeder en/of darm (prolaps, cèles)

• pijn in de onderbuik en bekkenbodem, de anus of geslachtsdelen (scrotalgie)

• pijn bij de gemeenschap (dyspareuni, vulvitis, CPPS )

• chronische prostaatontsteking (prostatitis, chronic pelvic pain syndrome, CPPS)

• steeds terugkerende blaasontstekingen (recidiverende urineweginfecties, residu na mictie)

Behandeling bekkenfysiotherapie Na een uitgebreid intakegesprek van een uur (dat gedeclareerd wordt als intake en behandeling), het invullen van vragenlijsten en het bekkenfysiotherapeutisch onderzoek kan de klacht en de oorzaak in kaart gebracht worden. Hierna wordt samen met u een behandelplan opgesteld. De behandeling bestaat uit voorlichting over de klacht en de oorzaak en begeleiding afhankelijk van de hulpvraag van de patiënt. Afhankelijk van de klachten worden adviezen gegeven over:

• Toiletgedrag

• Vocht- en vezel gebruik

• Houdings- en bewegingsadviezen

• Oefeningen voor de bekkenbodemspieren gericht op een juist gebruik ( aan- en ontspannen), het herstel van de reflexactiviteit en het verbeteren en optimaliseren van kracht en conditie van de bekkenbodemspieren

• Adviezen om terugkeer van de klachten te voorkomen

Een bekkenfysiotherapeut heeft meer behandelmogelijkheden dan gewone fysiotherapeuten omdat ze een extra scholing van 3 jaar hebben gevolgd, en ruimere voorbehouden handelingen mogen verrichten, zoals inwendig onderzoek. Ook hebben zij de mogelijkheid om biofeedback, ook wel myofeedback genoemd, te gebruiken als leermiddel tijdens de behandeling. Hierbij wordt door middel van een probe (electrode of meetinstrumentje) in de vagina of de anus de spanning van de bekkenbodem gemeten. De probe wordt aan een computer aangesloten, waarop de therapeut en patiënt direct zien wat er gebeurt bij aan- en ontspannen van de bekkenbodem. Deze visuele feedback maakt het bewust leren oefenen van de bekkenbodemspieren gemakkelijker.

FYSIO FIT WIJCHEN

LOCATIE